sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Graduilua

Tämän syksyn kestopuheen aihe opiskelupiireissä ja minulla on ollut ylläripylläri: GRADU. Päätin, etten mainitse gradusta näin tekovaiheessa facebook päivityksissäni, mutta se päätös ei koske blogia, hehee! :D Teen gradua viitenä päivänä viikossa ja muita koulujuttuja minulla ei tällä hetkellä olekkaan, niinpä ajatukseni pyörivät paljon gradun ympärillä.


Tällaista minun päiväni ovat: aamulla yliopiston kirjastolle klo 8.20 (Jussin luennot alkaa joka päivä klo 8.15, ja kuljetaan samalla kyydillä, joten minunkin tulee mentyä jo ihan ajoissa koululle). Siellä kirjoittelen kaikessa rauhassa ja välillä paniikissa päivät pitkät siihen asti kun Jussin koulupäivä päättyy, mikä tapahtuu yleensä klo 16 jälkeen. Olen kokeillut välillä kotona kirjoittamista, mutta siitä ei oikein tule mitään. Kirjastolla ei viitsi roikkua netissä ja selailla kaikkea turhaa, mitä kotona tulee koneella tehtyä. Lisäksi kotona tekemättömät kotityöt kolkuttavat jatkuvasti korvan takana ja kohta sitä huomaa vaihtavansa lakanoita, imuroivansa (inhoan imurointia), pyykkäävänsä tms. Kirjastolla voi ja joutuu keskittymään vain ja ainoastaan graduun, minkä vuoksi päivän aikana saa yllättävän paljon aikaiseksi. Lisäksi olen huomannut, että keskityn paremmin koululla kuin kotona. Minulle keskittymisen hakeminen kestää hetken, minkä jälkeen pääsen eräänlaiseen flow -tilaan, missä en huomaa ajan kulumista ja jäsentelen asioista niin, että itsekkin yllätyn. Kun on aika lähteä syömään tai kotiin, huomaan, että ympärilläni lojuu kasoittain kirjoja ja papereita ja joskus mietin, että en kyllä uskoisi minun levittäneen ne kaikki. Kotona en malta keskittyä niin kauan, että pääsisin tuohon tilaan. Toki olen yhä pitänyt kotikirjoituspäiviä, jos Jussilla on ollut tiedossa maratonipäiviä ja olisin joutunut olemaan yliopistolla minulle ihan liian kauan. Olen huomannut, ettei gradua jaksa kirjoittaa kun sen 6-8 tuntia päivässä ja loppu menee ihan höpöksi.


Hain tälle syksylle kirjastolta tutkijan huonetta, mutta koska niitä haki jokunen muukin, en huonetta saanut. Pelastukseksi vuokrasin kuvassa näkyvän kirjavaunun, jossa saan säilyttää kirjojani ja kaikkia muita papereita. Olisi kamalaa raahata kaikkia kirjoja kodin ja kirjaston välillä, nyt saan jättää kirjat vaunuun, eikä niitä tarvitse raahailla edestakaisin. Näin kirjoitushommat jäävät aina koulupäivän jälkeen koululle, eivätkä tuo stressiä kotiin asti :) Tämän lisäksi täytyy hehkuttaa läppäriä. Se on aivan mahtava tällaiseen kirjoitushommaan ja mikä parasta, akku kestää koko päivän, jolloin en tarvitse johtoja mukanani koululle, riittää kun otan aamulla läppärin laukkuun ja tuon sen illalla takaisin. Lisäksi MacBook toimii todella hyvin kirjoittaessa, jolloin pitää olla useita ikkuoita ja artikkeleja samaan aikaan auki. Nyt voin heitellä sivuja näytössä mieleni mukaan ja tarkistaa nopeasti artikkeista tarvitsemiani tietoja. Koitin tehdä samaa muilla koneilla ja hermo meinasi mennä ihan totaalisesti kun olin MacBookiin niin tottunut :) minusta on tainnut tulla näiden kokemuksien jälkeen aikalailla Apple ja MacBook fani, ei voi mittään (sori make) :D


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti