sunnuntai 30. joulukuuta 2012

Vuosi 2012 kuvina

Tässä joululomalla minulla oli luppoaikaa ja selasin aikani kuluksi vuoden 2012 kuvia. Aika paljon on vuoden aikana ehtinyt tapahtua :) Valitsin tänne muutamia kuvia muistoksi.

Muutimme vuodenvaihteessa uuteen kotiin keskustaan. Uutena vuotena meillä oli ekat epäviralliset tuparit, joista ei tullut otettua yhtään kuvaa..

                                   


Tammikuussa oli maailman ihanimman pikkupojan ristiäiset <3


Samaan aikaan Jussi oli vähän erilaisissa maisemissa.


Tänä vuonna oli myös presidentin vaalit, joita seurasimme kera hyvän ruuan.


Keväällä oli minulle (ehkä) viimeinen opiskelijawappu, jota juhlittiin sitten oikein urakalla useamman päivän ajan.



Pikkuveljeni pääsi ylioppilaaksi.



Tehtiin ekan kerran eläessä susheja pikkusiskon kanssa.


Kesällä 2012 ystäväpariskuntamme meni naimisiin ja minä nappasin heittokimpun, jonka kuivatin muistoksi.


Muutoin kesä meni pitkälti töissä rehkiessä ja viikonloppuja odottaessa, jolloin Jussi tuli kotiin Rovaniemeltä. Viikonloppuisin ja iltaisin istuskeltiin hieman laittomasti talomme katolla ja nautiskeltiin elämästä. Lisäksi kesä kului hyvän ruuan ja seuran merkeissä <3



Elokuvia ja karkkia
Kesän lopulla minulla oli elämäni ensimmäinen palkallinen kesäloma, jota vietettiin aluksi kotiseudun rauhassa.



Loppuloma vietettiin Prahassa ihan kahdestaan.





Syksy ja talvi saapui kuin varkain..



Syksyllä ja alkutalvella ollaan käyty katsomassa niin jääpalloa kuin jääkiekkoakin.

Kalpa - Kärpät

Jääpalloa katsomassa, meillä oli eväät ja kaikki mukana <3
Ja niin on taas yksi vuosi mennyt. Ensi vuosi tuo mukanaan helmikuussa uuden työpaikan (tai harjoittelupaikan) ja toivon mukaan valmistumisen omaan ammattiin. Lisäksi monta muuta asiaa on vielä auki ja jännityksellä odotellaan ensi vuotta ja kaikkea, mitä elämä tuo tulleessaan.

















keskiviikko 26. joulukuuta 2012

Keittiö

Vuorossa asuntomme keittiön esittely. Jälleen kerran valoa on ollut kuvatessa vähän, joten kuvien laatu on aika surkea.. Oikeastaan asunnossamme ei ole kokonaista keittiötä vaan keittiö ja olohuone ovat yhtä tilaa. Keittiö on aika pieni ja kaappitilaa on huonosti, mutta muuten se on suunniteltu mukavan kompaktiksi. Kaksi ihmistä mahtuu laittamaan ruokaa ja laskutilaakin on ihan hyvin jos esim. leipoo. Tätä laskutilaa helpottaa kivitasot, joille ei toki suositella laskemaan kuumia peltejä, mutta-- ;)

Keittiö kokonaisuudessaan.


Mummulta saadut Arabian kannut sai kivasti laitettua kaapin
päälle


Mutta niin se kaappitila.. Meillä (=minulla) on aika paljon astioita, jotka eivät todellakaan tähän keittiöön ja sen kaappeihin mahdu :D osa "turhista" astioista on laatikoissa varastossa ja osa on päätynyt eteisen pystykaappiin. Aluksi olin tähän järjestelyyn ihan tyytyväinen, mutta nyt alkaa jo otsasuoni sykkiä kun ravaa eteisen ja keittiön väliä etsien tarvittavia kuppeja ja kippoja. Asiaa tietysti helpottaisi se, että järjestäisi astiat tietyille paikoilleen eteisen kaappiin ja laittaisi ne aina samoille paikoilleen takaisin. Mutta käytännössä tyrkin astiat takaisin kaappiin sinne minne ne mahtuvat sopimaan, koska tilaa on niin vähän ja astioita aivan liikaa. Omaan kotiini haluaisin sopivan paljon kaappeja, ei liikaa, jotta en pystyisin hamstraamaan kaikkea ylimääräistä ja turhaa, mutta niin, että kaikille tavaroille olisi oma paikka. Tämä edesauttaisi kaappien järjestyksessä pitoa. Mulla on joku ihme fiksaatio, että haluaisin kaikkien kaappien olevan järjestyksessä, jotta niissä olevia asioita olisi helppo käyttää. Kun kaapit menee epäjärjetykseen mulla palaa hermo ja alan tyrkkiä tavaroita minne sun sattuu ja hermostun epäjärjestykseen.

Käyttöastiat löytyy itse keittiöstä

Kun on niin lyhyt kuin minä, laatikoista on
helpompi ottaa tavaroita kun ei tarvitse
kurotella (omaan kotiin paaljon
laatikoita)

Vähemmän käytetyt astiat ovat eteisessä.
Kuvassa se siisti osa kaapistosta :D

Stoppereilla varustettuja laatikoita omaan kotiin
sitten joskus
Uusi tuttavuus tähän kotiin muutettaessa oli induktioliesi. Aluksi olin vähän skeptinen ja epäilin, löytyykö meiltä edes pannuja ja kattiloita, joita voi induktiolla käyttää. Onneksemme kattilat ja pannut, mitä meillä oli aiemmin hankittuna olivat sen verran uusia, että ne kävivät yhtä Ikean kattilaa lukuunottamatta induktiolle. Ja niin, enää en haluaisi muuta liettä käyttäkään. Induktio on tosi nopea ja helppo käyttää. Puhdistaminen on helppoa, koska lieteen ei pala yleensä mikään kiinni, kun se ei lämmitä kuin kattilan pohjaa. Ja kaiken hyvän päälle, maitopohjaiset ruuat ei pala yhtään niin helposti pohjaan kuin tavallisella liedellä! Ihan paras keksintö ikinä. Lisäksi liettä ei voi vahingossa jättää päälle, koska sehän ei tosissaan toimi kuin silloin kun siinä on kattila päällä, johon se sähkömagneettinen kenttä (tai jokin sen tyyppinen) syntyy. Niin kätevää ;) Tosin uunin pellit ovat naarmuttaneet hieman lasin pintaa jostain syystä, olisi pitänyt olla huolellisempi.. Ja niin uuni, se on täällä kiertoilmalla toimiva, kätevä sekin :) en vaan millään meinaa muistaa hyödyntää sitä toimintoa nimim. paisteli pullia ihan intona pelti kerrallaan kiertoilmalla :DD nyt kun olen paistanut muutamaan otteeseen sämpylöitä kaksi peltiä kerralla, uuni on paistanut molemmat pellit aivan yhtä tasaisesti.


Taustatilan materiaaliksi on valittu keittiöön rosteri, ja sitä en ikävä kyllä voi suositella. Se on ihan älyttömän herkkä materiaali (toki rostereissa voi olla eroja?) naarmuuntumaan ja siinä näkyy lika ihan älyttömän hyvin. Ja kaiken hyvän päälle (lue: saat hinkata joka kerta sen puhtaaksi tiskaamisen ja ruuan laiton jälkeen tai muuten vaan kun aurinko paistaa siihen) siihen täytyy olla erikoisluuttu, jolla rosterin saa putsattua niin, ettei siihen jää ikäviä rantuja. Ja se luuttu ei ole ihan ilmainen, eikä se muutoin ole kovin hyvä luuttu keittiöön. Olen alkanut jokaisen siivouspäivän yhteydessä pyyhkimään rosteripinnat kostealla mikrokuituliinalla. Samalla olen pyyhkinyt nuo valkoiset korkeakiiltoiset ovet, joissa näkyy tahmatassujäljet tooosi hyvin :) ei ehkä niitä materiaalivalintoja sitten omaan kotiin. Onhan se kiva, että tulee pidettyä pinnat puhtaana, mutta ei niitä halua koko ajan olla neuroottisena hinkkaamassa :D




Tuosta altaasta piti vain mainita, että sekin on aika vaikea pitää puhtaana.. Kaikki ruoka jää tuonne ison altaan pohjalle ja tiskaamiseen pitää valuttaa minusta turhan paljon vettä, jotta saa tiskiveden aikaiseksi. Tuo nuppi hanan oikealla puolella on tiskialtaan tulpan auki-kiinni -katkaisin, se on kätevä, mutta en tiedä onko se niin kauhean tarpeellinen :D Hana miellyttää ainakin minun silmääni. Altaan ja hanan merkki on Blanco ;)

Kuten kuvista huomaa, on kaikki kodinkoneet itsessään valkoisia. Tähän asuntoon kuului alkuperäisessä suunnitelmassa rosteriset kodinkoneet, mutta suunnittelija oli vaihtanut ne valkoisiin ja laittanut sen rosterin sitten tuohon välitilaan. Minusta tuo kodinkoneiden väri on ihana, rosteri saattaa aikaa myöten alkaa kyllästyttää (ja se puhtaanapito!!), tämä valkoinen on ihanan raikas ja vähän erilainen ratkaisu siihen, kun kaikilla tuntuu olevan pakkomielle ottaa uudet kodinkoneet rosterisena (joo, olin vielä tätä mieltä puoli vuotta sitten itsekkin). Ja lopuksi, osa kodinkoneista on integroitu kalusteisiin, nimittäin mikro ja astianpesukone. Tuo astianpesukoneen piilottaminen on tässä keittiössä hyvä juttu yleisilmeen kannalta (kaikki näkyy olohuoneeseen). Ja voisin harkita samaa ratkaisua joskus omaan kotiinkin.




Tulevassa kodissani haluaisin, että keittiö olisi aivan erillinen tila olohuoneesta. Nyt kaikki keittiön tiskit sun muut näkyy heti olohuoneeseen. Jussi on opiskellut tänä syksynä ergonomiaa ja tuotteiden käytettävyyttä ja ollaan yhdessä todettu, että Bosch tekee helposti käytettäviä kodinkoneita, sekin on yllättävän tärkeä asia arjen sujumisen kannalta.




sunnuntai 23. joulukuuta 2012

Rauhaisaa joulunaikaa!

Vihdoin pääsimme joulun viettoon ja Kiuruvedelle. Perjantaina pakkasimme auton ja matkasimme muutaman muun kanssamatkustajan kanssa pois kaupungista. Matkaamme kyyditti hyytävä pakkanen, hurr..

21.12.12

Matkalla pakkanen kipusi aika koviin lukemiin

Kotona ollaan rentouduttu ja tehty perinteisiä meidän perheen jouluun kuuluvia juttuja, kuten leivottu pipareita koko porukalla :) perinteet kunniaan.

Muumipiparimuotit


Nämä kovat pakkaset tuo mieleen lapsuuden joulut. Omien muistikuvien mukaan silloin oli aina tosi kylmä. Nyt on ihan samanlaiset fiilikset <3

@Meeri

Kaikille oikein ihanaa ja rauhallista joulunaikaa! 







tiistai 18. joulukuuta 2012

18/12/2012

Vaikka en tykkää tästä kaamosajasta ja aamuherätykset on ihan pyllystä niin on talvella aika-ajoin ihan kauniitakin hetkiä :) Ei voisi välttämättä uskoa, että kyseessä on joulukuinen aamu klo 9.10. Ja niin, vaikka ulkona oli tosi nättiä, en viitsinyt mennä parvekkeelle ja ottaa oikeaa ulkokuvaa vaan tyydyin ottamaan kuvan ikkunan läpi aamukahvin ja lehden lukemisen sivussa :D


sunnuntai 16. joulukuuta 2012

Joulustressi

Hellou! Minä olen ollut tässä kuussa tosi laiska kirjoittamaan tänne. Tuntuu, että aika menee aivan liian nopeaa, enkä ennätä tekemään yhtään mitään. Joulu on jo viikon päästä ja minulla on kaikki siihen liittyvä vielä ihan vaiheessa. Suurinosa lahjoista on ostamatta ja koulujuttajakin pitäisi saada vielä jonkin verran tehtyä ennen lomalle siirtymistä. Olisi kamalasti kaikkea tekemistä ja motivaatio pyöreä nolla :( Mä en vaan ole syksy-talvi-ihminen, marras-joulukuu vetää multa aina voimat ja tekisi vaan mieli vetäytyä talviunille. Ja kaiken tämän päälle on jostain syystä sairastellut ihan yli paljon ja seki on vienyt voimia, aloin olla jo yhteen vaiheeseen YTHS:n vakkariasiakas. Puuh!
Graduanalyysia

Tehtiin tyttöjen kanssa yhteistyötä syventävässä kirjallisuudessa. Herkuilla jaksaa päntätä.

Lisää pänttäystä

No mutta tähän pimeyteen ovat tuoneet kivasti piristystä useammat pikkujoulut ja pikkusiskon tuparit. Oltiin yhtenä viikonloppuna Kuopiossa tupareissa, yhtenä Vilman luona pikkujouluissa, edellisenä viikonloppuna kotona viettämässä pikkujouluja (äiti paistoi jopa kinkun) ja tänä viikonloppuna (eli eilen) oltiin Riikan luona pikkujouluilemassa ja sieltä mentiin porukalla tanssimaan Kaarleen. Ennen pikkujouluja tehtiin kotona Jussin kanssa ruokaa ja juotiin vähän viiniä :) Tänä aamuna ei sitten ollut ihan niin hehkeä olo, hups :) Mutta oli tosi kivaa päästä käymään vähän tanssahtelemassa, kiitos ihanat <3 
Vähän viiniä jo ennen ruokaa xD

Blondi ja niin ihmeellinen viinilasi

Teinikuva ja tuikka ilme (huomatkaa panta)

Me tytöt laitettiin kaikki pikkumustat päälle illaksi

Pikkujoulujen tarjoilua
Tämä päivä onkin sitten mennyt eilisestä toipusessa ja kauneimmissa joululauluissa käydessä. Nyt illalla saatiin seuraksi minun pikkuveli ja pojat pisti heti lanit pystyyn. Meidän olohuoneessa on nyt kaksi telkkaria ja pleikkaa :D Ja tämän lisäksi ollaan syöty (tänäänkin) hyvin. Alkaa jo huolettaa tämä hyvin syöminen ja liikunnan vähyys. Oon ollut kipeänä ja liikuntakiellossa luomien poiston jälkeen, minkä seurauksena jumpissa käynti on vähän jäänyt.. Viime viikolla kävin syksyn viimeisessä pumpissa tiistaina ja nyt on sitten joululoma jumpista, kai se on pakko keksiä jotain liikuntaa ennen kuin alan tuntea itseni ihan possuksi :)

Pannaria ja kermavaahtoa, niin ihanan ei terveellistä!