lauantai 24. marraskuuta 2012

Koti

On aikalailla vuosi siitä, kun kävimme ensimmäisen kerran katsomassa nykyistä kotiamme. Olimme jo pidemmän aikaa halunneet Jussin kanssa kokeilla keskustassa asumista ja etsineet asuntoa kyseiseltä alueelta. Meillä oli ihana koti yliopiston vieressä ja vaatimukset aika korkella, joten kävimme katsomassa ties kuinka montaa asuntoa ennen kuin tärppäsi. Keskustaan oli rakennettu ihan uusi talo ja sieltä vuokrattiin kaksiota ylimmästä kerroksesta. Kävimme katsomassa asuntoa ja minä ihastuin ihan täysillä, yllätys yllätys :) Ja niinpä muutimme uuteen kotiin keskustaan vuodenvaihteessa 2012.

Nyt kun olemme asuneet täällä lähes vuoden, olen huomannut kotimme ratkaisuissa hyviä ja huonoja puolia, jotka ajattelin hiljalleen jakaa tänne niin, että jos joskus olemme rakentamassa/remppaamassa omaa kotia, voisin täältä katsella, mikä oli hyvää ja mikä ei niin toimivaa :) ihminen on niin hyvä unohtamaan asioita. Ja luulen, että jos on kaupassa tekemässä esimerkiksi lattian valintaa ja valittavana on halvempi ja vähän kalliimpi vaihtoehto kuvioltaan lähes samanlaisesta lattiasta, tulisi mieleen ottaa se halvempi, mutta kokemuksella voi sanoa, että kyllä se harmittaa kun lattiaan tulee kolo siitä, että haarukka tipahtaa pöydältä lattialle :( jos tämä meidän lattia olisi ihan oma, olisin varmaan jo hiukseton, kun stressaisin, että voi ei, taas tuli jälki (vaikka täällä asuu kaksi aikuista, entä jos olisi lapsia..). Meidän lattia on vaan aivan liian pehmeää materiaalia, vaikkakin väriltään aivan täydellinen onkin :)

Lattia
Seuraavassa kuvia eteisestä, jonne uudet taulut löysivät paikkansa. Note to my self: eteisessä olisi järkevää yhdistää kaappitilat ja peili (joka eteisessä must) peilikaapilla. Marraskuussa on muuten tosi hyvä ottaa sisältä kuvia kun ei ole laisinkaan luonnonvaloa. Vitsi kun en älynnyt kesällä pyöriä kotona kameran kanssa.

Eteinen olohuoneesta katsottuna


Vanhat ikkunanpokat löysi paikkansa sängyn päältä


Eteisestä olohuoneeseen


Tuollaiset lamput on ihan parhaat
Meidän eteisessä on ihan kivasti säilytystilaa, kuten näkyy. Kaapistot ovat korkeakiiltoiset, joita aluksi vierastin. Niissä näkyy hyvin sormenjäljet, mutta toisaalta ne on todella helppo pyyhkiä kostealla liinalla siivouksen yhteydessä. Eikä niitä tarvitse joka siivouksen yhteydessä pyyhkiä :) Nuo valot on tosi ihanat, tuollaiset haluaisin omaa kotiin jonakin päivänä. Samoja valoja voisi käyttää esim. olohuoneessa. Lisäksi voisi ostaa (siis sinne olohuoneeseen) jotain kauniita valaisimia, joissa ei tarvitsisi niin huolehtia valaisutehosta yms. Nuo taulutkin tulivat ihan erilailla esille näiden lamppujen ansiosta.


torstai 22. marraskuuta 2012

Letut

Pyöritään nyt sitten oikein urakalla ruuan ympärillä. Kokeiltiin jokunen päivä sitten suolaisia lettuja. Oon aina syönyt letut makeina ruokina ja ehkä hivenen kammonnut ajatusta, että lettujen välissä olisi jotain "oikeaa ruokaa". Tein lettutaikinan normaaliin tapaan, mutta en laittanut siihen ihan niin paljon sokeria kuin ohjeessa neuvottiin. Muistin jopa ottaa kuvan lettusista :) Tämä on siitä helppo ruoka, että letuista saa helposti makeilla täytteillä jälkiruuan.


Väliin laitettiin katkaravuista tehtyä "kastiketta", josta Jussi vastasi, mutta luulen, että siihen tuli katkarapujen lisäksi kreikkalaista jugurttia, kurkkua, valkosipulin kynsi ja oreganoa (tai basilikaa). Koitin paistaa letuista hieman normaalia paksumpia, jotta tuo täyte olisi pysynyt paremmin letun sisällä, mutta en ihan onnistunut tavoitteessani :) myönnetään, lettujen paistaminen ei ole se minun paras osaamisenalue..

tiistai 20. marraskuuta 2012

Tsaikka-lasit

Sain pari tsaikkaa joululahjaksi jokunen vuosi sitten ja lasit ovat jotenkin jääneet tosi vähälle käytölle viime vuosina. Tänä syksynä "löysimme" lasit ja ne ovat olleet suhteellisen ahkerassa käytössä sen jälkeen :)

Ihan perus glögilasina
Mekin aloitettiin tällä viikolla glögin juonti, kun en voinut vastustaa kiusausta ja kannoin kaupasta tämän syksyn ekat glögit kotiin..

Kahvin juontiin

Me ollaan käytetty laseja aika paljon ihan perus kahvimukien tilalla, lasista näkee kivasti kahvin värin sivusta :) nää lasit käy muuten hyvin myös Irish coffeen tekemiseen.


maanantai 19. marraskuuta 2012

Hampparit

Lueskelin erään kaverin blogia ja sain ajatuksen omatekoisiin hampurilaisiin.



Sämpylät

5 dl vettä
3 dl kauraleseitä
1 pussi kuivahiivaa
2 rkl sokeria tai siirappia
n. 1 tl suolaa
4 dl grahamjauhoja
4-5 dl vehnäjauhoja
1 dl öljyä


Pihvit

400 g nautasika (50-50) jauhelihaa
1 kananmuna
juustoraastetta
1 chili
1 valkosipulinkysi
1 punasipuli
mauseita (suolaa ja pippuria)

Kohotin sämpylätaikinaa 30 min, pyörittelin sämpylöiksi ja annoin taas kohota 30 min. Tämän jälkeen paistoin sämpylät 225 asteessa 12 minuuttia. Sämpylöiden kohoamisen aikana tein pihvien taikinan ja paistoin pihvit pannulla. Tein sämpylöistä vähän normaalia suurempia, jotta ne olivat hyviä hamppareiksi. Lämpimän sämpylän väliin laitettiin vähän voita, pihvi, cheddaria, vuohenjuustoa, kreikkalaista jugurttia, salaattia, kurkkua, paprikaa ja tuoretta ananasta sekä hieman tacokastiketta. Ja hyvvää tuli ;)




sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Graduilua

Tämän syksyn kestopuheen aihe opiskelupiireissä ja minulla on ollut ylläripylläri: GRADU. Päätin, etten mainitse gradusta näin tekovaiheessa facebook päivityksissäni, mutta se päätös ei koske blogia, hehee! :D Teen gradua viitenä päivänä viikossa ja muita koulujuttuja minulla ei tällä hetkellä olekkaan, niinpä ajatukseni pyörivät paljon gradun ympärillä.


Tällaista minun päiväni ovat: aamulla yliopiston kirjastolle klo 8.20 (Jussin luennot alkaa joka päivä klo 8.15, ja kuljetaan samalla kyydillä, joten minunkin tulee mentyä jo ihan ajoissa koululle). Siellä kirjoittelen kaikessa rauhassa ja välillä paniikissa päivät pitkät siihen asti kun Jussin koulupäivä päättyy, mikä tapahtuu yleensä klo 16 jälkeen. Olen kokeillut välillä kotona kirjoittamista, mutta siitä ei oikein tule mitään. Kirjastolla ei viitsi roikkua netissä ja selailla kaikkea turhaa, mitä kotona tulee koneella tehtyä. Lisäksi kotona tekemättömät kotityöt kolkuttavat jatkuvasti korvan takana ja kohta sitä huomaa vaihtavansa lakanoita, imuroivansa (inhoan imurointia), pyykkäävänsä tms. Kirjastolla voi ja joutuu keskittymään vain ja ainoastaan graduun, minkä vuoksi päivän aikana saa yllättävän paljon aikaiseksi. Lisäksi olen huomannut, että keskityn paremmin koululla kuin kotona. Minulle keskittymisen hakeminen kestää hetken, minkä jälkeen pääsen eräänlaiseen flow -tilaan, missä en huomaa ajan kulumista ja jäsentelen asioista niin, että itsekkin yllätyn. Kun on aika lähteä syömään tai kotiin, huomaan, että ympärilläni lojuu kasoittain kirjoja ja papereita ja joskus mietin, että en kyllä uskoisi minun levittäneen ne kaikki. Kotona en malta keskittyä niin kauan, että pääsisin tuohon tilaan. Toki olen yhä pitänyt kotikirjoituspäiviä, jos Jussilla on ollut tiedossa maratonipäiviä ja olisin joutunut olemaan yliopistolla minulle ihan liian kauan. Olen huomannut, ettei gradua jaksa kirjoittaa kun sen 6-8 tuntia päivässä ja loppu menee ihan höpöksi.


Hain tälle syksylle kirjastolta tutkijan huonetta, mutta koska niitä haki jokunen muukin, en huonetta saanut. Pelastukseksi vuokrasin kuvassa näkyvän kirjavaunun, jossa saan säilyttää kirjojani ja kaikkia muita papereita. Olisi kamalaa raahata kaikkia kirjoja kodin ja kirjaston välillä, nyt saan jättää kirjat vaunuun, eikä niitä tarvitse raahailla edestakaisin. Näin kirjoitushommat jäävät aina koulupäivän jälkeen koululle, eivätkä tuo stressiä kotiin asti :) Tämän lisäksi täytyy hehkuttaa läppäriä. Se on aivan mahtava tällaiseen kirjoitushommaan ja mikä parasta, akku kestää koko päivän, jolloin en tarvitse johtoja mukanani koululle, riittää kun otan aamulla läppärin laukkuun ja tuon sen illalla takaisin. Lisäksi MacBook toimii todella hyvin kirjoittaessa, jolloin pitää olla useita ikkuoita ja artikkeleja samaan aikaan auki. Nyt voin heitellä sivuja näytössä mieleni mukaan ja tarkistaa nopeasti artikkeista tarvitsemiani tietoja. Koitin tehdä samaa muilla koneilla ja hermo meinasi mennä ihan totaalisesti kun olin MacBookiin niin tottunut :) minusta on tainnut tulla näiden kokemuksien jälkeen aikalailla Apple ja MacBook fani, ei voi mittään (sori make) :D


torstai 15. marraskuuta 2012

Kipeenä

Niin se sitten tämä flunssa veti voimat ja jouduin jäämään täksi päiväksi kotiin, vaikka tehtävää olisi koulujuttujen puolesta ollut vaikka muille jakaa. Pää kumisee ja on aika heikko olo, joten graduaineiston analysoinnista ei ole tullut yhtään mitään :( niinpä olen viettänyt aikaani sohvalla loikoillen seuranani läppäri ja tv. Saa sen ajan näköjään kulumaan näinkin..


Ja koska nyt alkoi tulla jo tylsää ja kaikki rästiohjelmat on katsomosta ja ruudusta katsottu, ajattelin kirjoittaa tänne. Tosi hyvä idea :) Niin mutta hei, kävin eilen hakemassa entiseltä työpaikalta mun viimeisen henksutilauksen Vichyltä. Otin tuotteista pari kuvaa :D


Normaderm puhdistusvaahto, Purete Thermale puhdistusvaahto ja Normaderm kasvorasva
Minun iho on ollut lukiosta asti suhteellisen hyväkuntoinen. Viime kesänä se alkoi rasvoittua ja varsinkin poskiin tuli ihan älyttömästi finnejä. Niinpä aloin käyttämään Vichyn Normaderm sarjaa ja nuo tuotteet ovat auttaneet. Kasvorasva uudistui ja tykkään tästä uudesta versiosta toosi paljon, se ei kuoriudu iholta kuten aikaisempi versio. Nyt mulla on varmaan ensi kesään asti puhdistutuotteita :) Tuo Normadermin vaahto oli ollut halvempi ottaa 400 ml pakkauksena, joten sitä on tosissaan pitkälle ajalle varastossa. Ainut asia, mikä harmittaa on se, että unohdin tilata kasvovettä :( Noh, onneksi äiti on töissä apteekissa, niin saatan pyytää kasvovettä sitten äidin kautta kun nykyinen alkaa näyttää loppumisen merkkejä :D Kun otin näistä tuotteista kuvia, innostuin samalla ottamaan kuvan kaikista kasvojenhoitotuotteista, joita käytän päivittäin.


Tuotteilla näyttäisi olevan yksi yhteinen tekijä: Vichy :D huomaamatta olen tähän merkkiin tykästynyt. Olen kokeillut kaikkia apteekissa myytäviä ihonhoitosarjoja ja nämä tuotteet ovat tämänhetkiseen ihooni parhaiten sopivia. Ennen käytin paljon Acon tuotteita, mutta kesän aikana ne ovat näköjään muuttuneet Vichyiksi. Tuo vaaleanpunainen vaahto ja sininen kasvovesi ovat aivan ihania. Vichyn koulutuksesta sain uuden Idealia kasvorasvan, jota suositellaan yli 25-vuotiaille. Ajattelin ottaa sen kohtapuoliin käyttöön yövoiteena :) Tässä kasvojenhoitotuotteiden yhteydessä saattaa huomata sen, että olen ollut apteekissa töissä ja että olen heikkona kaikkiin tällaisiin juttuihin. Meidän vessan kaapit pursuaa jos vaikka minkälaista purkkia ja purnukkaa, eivätkä kaikki edes sinne kaappiin mahdu :D nyt päätinkin, että käytän kaikki tuotteet loppuun ennen uusien ostamista..


keskiviikko 14. marraskuuta 2012

Kisis

Olin viikonloppuna käymässä kotona. Aika meni tosi nopeaa kun oli niin paljon tekemistä. Ennätin käymään kaikissa paikoissa, missä olin suunnitellutkin ja viettämään aikaa oman perheeni kanssa. Ihanaa, mutta aika raskasta. Kun sunnuntai-iltana olimme kymmennen maissa kotona, takki oli aika tyhjä. Maanantantai meni osin sumussa, mutta tiistaina alkoi jo arki rullata normaaliin tapaan. Tosin tulin tiistaina kipeäksi ja nyt värjöttelen vilttien sisällä hoidellen flunssaani :( tuleva viikonloppu on pitkästä aikaa sellainen, että meillä ei ole sille (vielä) mitään suunnitelmia. Mahtavaa kun saa vain rentoutua ja olla vaikka tekemättä mitään jos ei huvita :)

Lapsuuden koti

Kumpi on kumpi? 




Pikkuneidin maailmaa


torstai 8. marraskuuta 2012

Marraskuun pelastaja

Mikä voisi pelastaa marraskuun ankeuden paremmin kuin oikeasti tummapaahtoinen kahvi, jossa kermavaahtoa pinnalla ja lisukkeena hippusellinen kaakaota, aah :) ihan sama, vaikka kermakahvi lihottaisi minua, tämä on mun pelastaja. Ai miten niin, en tykkää marraskuusta?


keskiviikko 7. marraskuuta 2012

Sitsit

Minä tällee kivasti jälkijunassa muistan päivitellä tänne näitä asioita. Mutta, oltiin viime viikonloppuna Jussin kanssa sitseillä, tarkemmin Tutan proffasitseillä. Ja hauskaa oli :) Tarkoitus oli ottaa asustakin kuva tänne, mutta meille tuli vaihteeksi kiire ennen lähtöä. Miten voi olla aina, että viimeisen puolen tunnin aikana huomataan lakkaamattomat kynnet (jotka on PAKKO lakata), ruttuiset paidat, reikäiset sukkahousut jne. Mutta kai me ei osata lähteä mihinkään ihan rauhassa :D

Sukkahousukriisi xD

Kun valmistautumisessa oli aikaa ottaa "turhia" kuvia


Juomatarjoilua

torstai 1. marraskuuta 2012

Työjuttuja

Eilen päättyi yksi ajanjakso, kävin palauttamassa työpaikan avaimet ja kai sitä voi sanoa, että irtisanouduin :D tuo irtisanoutuminen vaan kuulostaa niin rajulta käsitteeltä. Olen tehnyt kaksi vuotta paikallisessa apteekissa tuntilaisena töitä opintojeni ohessa. Työ ovat tuoneet mukavaa vaihtelua opiskelijan arkeen ja tietysti kaivattua lisä tienestiä :) Olen oppinut töiden kautta todella paljon itsestäni ja opettellut asiakaspalvelutaitoja sun muuta tarpeellista. Täytyy toki myöntää, että aika monta kertaa työt tai sinne meno raskaan koulupäivän/viikon jälkeen on myös hajottanut :DD Mutta pääosin työt olivat minulle voimavara, jossa sai huomata, että elämässä on muutakin kuin vain koulu. Tämän huomasin erittäin hyvin kandia väsätessäni.

Tein viime keväänä aika paljonkin tunteja ja olin kesän töissä koko päiväisenä. Yritin kesäkuun alussa tehdä kolmea-neljää päivää viikossa ajatuksella, että vapaa päivinä kirjoittaisin graduani. Noh, eihän siitä mitään tullut. Syksyllä iski sitten paniikki gradun kanssa ja totesin, että tämä kirjoitusprosessi on sen verran haastava, ettei yliopistolla vietetyn kirjoituspäivän jälkeen jaksa enää mennä töihin. Huomasin myös, että jos minulla oli illalla töitä, en osannut keskittyä täysillä kirjoittamiseen, vaan aika meni kelloa tuijotellessa (vielä viisi tuntia ennen kuin pitää mennä töihin). Töihin menemisestä alkoi kasvaa mulle iso stressin paikka. Tämä näkyi myös töissä, missä tuntui, että olin aina enemmän tai vähemmän pahalla päällä :/ Silti minusta tuntui jotenkin todella pelottavalta jättää työt, ne olivat kuitenkin tuoneet turvallisuuden tunnetta taloudelliselta kannalta opiskelijan elämään ja tämän lisäksi minulla oli todella mukavia työkavereita, jotka joutuisin jättämään. Sitten huomasin, että tulorajani ylittyisivät jos jatkaisin syksyllä tuntien tekemistä (noh, eilen itse asiassa huomasin, että ne ovat ylittyneet jo 19,19 eurolla). Tämä "järkisyy" sai minut lopulta päättämään, että minun ei tosissaan kannata tehdä enää töitä tämän vuoden puolella, vaan keskittyä täysillä opiskeluun. Pian tämän päätöksen jälkeen sain tietää pääseväni loppuharjoitteluun helmikuussa 2013, mikä helpotti päätöstä ennestään. Minulle on tulevaisuudessa tiedossa töitä ja ennen harjoitteluun menemistä haluaisin saada graduni mahdollisimman pitkälle. Tämä ei olisi onnistunut, jos olisin jatkanut töissä käymistä. Niinpä kävin palauttamassa eilen avaimet ja lopetin yhden ajanjakson elämässäni ja jatkan päätoimisena opiskelijana. Ajatella, nyt minulla on aina viikonloput vapaat ja pääsen iltaisin ihan mihin jumppaan haluan :D ihanaa! Ja niin, enää en voi luistaa koulu jutuista töiden varjolla (olin eilen iltavuorossa, niin ei se haittaa, vaikken jaksa nousta ja mennä kahdeksaksi yliopistolle).