![]() |
| Keittiö kokonaisuudessaan. |
| Mummulta saadut Arabian kannut sai kivasti laitettua kaapin päälle |
Mutta niin se kaappitila.. Meillä (=minulla) on aika paljon astioita, jotka eivät todellakaan tähän keittiöön ja sen kaappeihin mahdu :D osa "turhista" astioista on laatikoissa varastossa ja osa on päätynyt eteisen pystykaappiin. Aluksi olin tähän järjestelyyn ihan tyytyväinen, mutta nyt alkaa jo otsasuoni sykkiä kun ravaa eteisen ja keittiön väliä etsien tarvittavia kuppeja ja kippoja. Asiaa tietysti helpottaisi se, että järjestäisi astiat tietyille paikoilleen eteisen kaappiin ja laittaisi ne aina samoille paikoilleen takaisin. Mutta käytännössä tyrkin astiat takaisin kaappiin sinne minne ne mahtuvat sopimaan, koska tilaa on niin vähän ja astioita aivan liikaa. Omaan kotiini haluaisin sopivan paljon kaappeja, ei liikaa, jotta en pystyisin hamstraamaan kaikkea ylimääräistä ja turhaa, mutta niin, että kaikille tavaroille olisi oma paikka. Tämä edesauttaisi kaappien järjestyksessä pitoa. Mulla on joku ihme fiksaatio, että haluaisin kaikkien kaappien olevan järjestyksessä, jotta niissä olevia asioita olisi helppo käyttää. Kun kaapit menee epäjärjetykseen mulla palaa hermo ja alan tyrkkiä tavaroita minne sun sattuu ja hermostun epäjärjestykseen.
![]() |
| Käyttöastiat löytyy itse keittiöstä |
![]() |
| Kun on niin lyhyt kuin minä, laatikoista on helpompi ottaa tavaroita kun ei tarvitse kurotella (omaan kotiin paaljon laatikoita) |
![]() |
| Vähemmän käytetyt astiat ovat eteisessä. Kuvassa se siisti osa kaapistosta :D |
![]() |
| Stoppereilla varustettuja laatikoita omaan kotiin sitten joskus |
Taustatilan materiaaliksi on valittu keittiöön rosteri, ja sitä en ikävä kyllä voi suositella. Se on ihan älyttömän herkkä materiaali (toki rostereissa voi olla eroja?) naarmuuntumaan ja siinä näkyy lika ihan älyttömän hyvin. Ja kaiken hyvän päälle (lue: saat hinkata joka kerta sen puhtaaksi tiskaamisen ja ruuan laiton jälkeen tai muuten vaan kun aurinko paistaa siihen) siihen täytyy olla erikoisluuttu, jolla rosterin saa putsattua niin, ettei siihen jää ikäviä rantuja. Ja se luuttu ei ole ihan ilmainen, eikä se muutoin ole kovin hyvä luuttu keittiöön. Olen alkanut jokaisen siivouspäivän yhteydessä pyyhkimään rosteripinnat kostealla mikrokuituliinalla. Samalla olen pyyhkinyt nuo valkoiset korkeakiiltoiset ovet, joissa näkyy tahmatassujäljet tooosi hyvin :) ei ehkä niitä materiaalivalintoja sitten omaan kotiin. Onhan se kiva, että tulee pidettyä pinnat puhtaana, mutta ei niitä halua koko ajan olla neuroottisena hinkkaamassa :D
Tuosta altaasta piti vain mainita, että sekin on aika vaikea pitää puhtaana.. Kaikki ruoka jää tuonne ison altaan pohjalle ja tiskaamiseen pitää valuttaa minusta turhan paljon vettä, jotta saa tiskiveden aikaiseksi. Tuo nuppi hanan oikealla puolella on tiskialtaan tulpan auki-kiinni -katkaisin, se on kätevä, mutta en tiedä onko se niin kauhean tarpeellinen :D Hana miellyttää ainakin minun silmääni. Altaan ja hanan merkki on Blanco ;)
Kuten kuvista huomaa, on kaikki kodinkoneet itsessään valkoisia. Tähän asuntoon kuului alkuperäisessä suunnitelmassa rosteriset kodinkoneet, mutta suunnittelija oli vaihtanut ne valkoisiin ja laittanut sen rosterin sitten tuohon välitilaan. Minusta tuo kodinkoneiden väri on ihana, rosteri saattaa aikaa myöten alkaa kyllästyttää (ja se puhtaanapito!!), tämä valkoinen on ihanan raikas ja vähän erilainen ratkaisu siihen, kun kaikilla tuntuu olevan pakkomielle ottaa uudet kodinkoneet rosterisena (joo, olin vielä tätä mieltä puoli vuotta sitten itsekkin). Ja lopuksi, osa kodinkoneista on integroitu kalusteisiin, nimittäin mikro ja astianpesukone. Tuo astianpesukoneen piilottaminen on tässä keittiössä hyvä juttu yleisilmeen kannalta (kaikki näkyy olohuoneeseen). Ja voisin harkita samaa ratkaisua joskus omaan kotiinkin.
Tulevassa kodissani haluaisin, että keittiö olisi aivan erillinen tila olohuoneesta. Nyt kaikki keittiön tiskit sun muut näkyy heti olohuoneeseen. Jussi on opiskellut tänä syksynä ergonomiaa ja tuotteiden käytettävyyttä ja ollaan yhdessä todettu, että Bosch tekee helposti käytettäviä kodinkoneita, sekin on yllättävän tärkeä asia arjen sujumisen kannalta.








Ei kommentteja:
Lähetä kommentti