torstai 18. heinäkuuta 2013

Liikuntaa

Voi että oon huono noiden otsikoiden keksimisessä :D mutta niin, ajatuksena oli kirjoittaa vähän liikunnasta ;D Toteutin 1.7.2013 pitkäaikaisen haaveeni ja liityin kuntoklubin jäseneksi. Olen jo pidemmän aikaa haaveillut moisesta, mutta silti aina jänistänyt liittymisen kanssa ja vedonnut milloin mihinkin tekosyyhyn (ne maksaa paljon, pystyn liikkumaan itse ihan yhtä paljon, onko ne nyt niin kummoisia yms). Iisalmeen muutettuani aloin katsella paikallista liikuntatarjontaa ja jumppia, jotka vaikuttuvat, noh, aika köyhiltä. Oulussa korkeakoululiikunnan tarjontaan tottuneena, Iisalmen jumpat olivat pieni pettymys. Parhain kurssitarjonta näytti olevan Pelixir -nimisellä kuntoklubilla. Siellä on kattavasti Les Mills -tunteja, kiva sali ja muitakin jumppia itselle sopivina aikoina (eli illalla).

Otin toukokuussa kuntoklubiin yhteyttä ja sain ilmaisen kokeilujakson ja sen päätyttyä päätin liittyä jäseneksi. Kesäkuukaudet olivat vielä liittymisetuna 10 e/ kuukausi, joka viimeistään sai minut liittymään. On kuitenkin tosiasia, että elokuussa pääsen klubille tosi harvoin häiden ja häämatkan takia. Niinpä tuo 10 e ei kirpaise, vaikken salille/jumppiin kauheasti ennättäisikään elokuun aikana. Lisäksi liittyessä sain kuntosaliohjauksen ja oman kuntosaliohjelman.

Oon käyny kokeilemassa ryhmäliikunnoissa Zumbaa ja maanantaina kävin ekan kerran Body Pumpissa. Kävin Oulussa Korkeakoululiikunnan pumpissa aikoinaan, mutta silti jännitin kovasti ekaa tuntia ja varsinkin blondina painojen vaihtoja. Kyselin kuntosaliohjelman tekemisen yhteydessä vinkkejä pumppiin ja kerroin tulevani maanantaina ensimmäisen kerran tunnille. Ohjaaja antoi kivasti neuvoja ja oli järjestänyt niin, että paikalla pumppi -tunnilla oli kaksi ohjaajaa, toinen veti tunnin ja toinen auttoi oikeissa asennoissa. Mahtavaa! Itse sain hyviä neuvoja ja huomasin skarppaavani huomattavasti kun joku seurasi, miten liikkeitä tein. Ihan hyvin osasin painotkin valita, enkä blondeillut kamalan pahasti muutoin kuin steppilaudan kanssa ;)

Kuntosaliohjelma oli aika erilainen kuin odotin. Kävi ilmi, että olin aiemmin tehnyt salilla aivan liian suurilla painoilla ja nyt painoja tiputettiin huomattavasti ja toistoja lisättiin. Oon tehnyt kerran tuon ohjelman ja lihakset oli sopivan väsyneet lopussa. Seuraavana päivänä tunsi tehneensä jotain, muttei ollut liian naatti. Ajattelin nyt muutaman kuukauden tehdä kiltisti tuota ohjelmaa ja pyrkiä olemaan sooloilematta xD

Alkuun lämmittely 10 min crosstrainerilla
1. Jalkaprässi istuen 35 kg 3 x 15
2. Polven ojennus 15 kg 3 x 15
3. Polven koukistus 20 kg 3 x 15
4. Veto rinnan eteen 25 kg 3 x 15
5.Pystysoutu alataljassa 15 kg 3 x 15
6. Penkkipunnerrus 25 kg 3 x 15
7. Vatsat 14 kg 3 x 20
8. Selänojennus 23 kg 3 x 20
9. Vartalonkierto 18 kg 3 x 15 (puoli)
Palauttelu noin 10 min

Että sellainen ohjelma, aika simppeli. Tämä oli mun toivomuksesta kiinteyttävä kokovartalon harjoitusohjelma.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti